Kalau hendak dikira, semua orang pun boleh menyanyi tapi andainya ia perlu diukur dari segi nilai suara?

Hmm… bukan semua orang mempunyai suara yang unik, betul tak?

Menurut penulis, penyanyi yang unik adalah penyanyi yang apabila kita dengar suaranya di corong-corong radio, sudah kita kenal siapa pemiliknya. Ha, itu baru suara yang eksklusif!

IKLAN

Psst… kata orang, penyanyi indonesia ni lebih ‘umpph’ kerana suara mereka yang eksotik bagai buluh perindu tu! 

Jom kita lihat siapakah penyanyi dari seberang yang memiliki suara emas.

#1 Cakra Khan

Siapa yang tak kenal dengan Cakra Khan ni.

Sumber: Sidomi

Suara serak-serak basah dia memang buat semua perempuan cair… rasa nak nangis pun ada sebab sedap sangat!

#2 Isyana Sarasvati

Ni dia, penyanyi muda yang baru nak bina nama dalam industri nyanyian tempatan indonesia dan antarabangsa termasuklah Malaysia.

Sumber: TribunStyle.com

Isyana ni baru 23 tahun tau dan kehadirannya mula disedari saat dirinya mula aktif memuat naik video di Youtube! 

#3 Once Mekel @ Dewa 19

IKLAN
Sumber: ShowBiz Liputan6

OMG! Yang ni kalau tak kenal tak tahu nak cakap apalah! Once ni kalau buka mulut je ‘keluar emas’, memang tak pernah lagi penulis jumpa orang yang ada suara macam dia ni.

#4 Agnes Monica

Pretty Agnes! Dah lah cantik, suara pun sedap. 

Sumber: ProfilBos.com

Ratu pop ni boleh tahan hebat sebab mampu tarik suara tinggi.

#5 Giring Ganesha @  Nidji

Mula terkenal dengan lagu Laskar Pelangi…

Sumber: swa.co.id

Tapi sejak lagu-lagunya banyak digunakan sebagai runut bunyi untuk filem popular Indonesia yang diadaptasi dari novel karya Hamka -Tenggelamnya Kapal van der Wijck yang boleh buat semua perempuan menangis teresak-esak ni, lagilah Nidji meningkat popular!

#6 Anggun Cipta Sasmi

Sumber: Sidomi

Satu je penulis nak cakap, suara Anggun ni SEKSI! Siapa yang tak tahu, dia ni boleh bertutur dalam bahasa Perancis dengan fasih tau… KELAS KAU.

#7 Broery Marantika

Sumber: indonesianfilmcenter.com

Ya ampun, Broery ni lagend habis! Dia ni kira ‘Nat King Cole Indonesia’ lah senang cakap.

#8 Nike Ardilla

Manis je Nike ni…

Sumber: ShowBiz Liputan6

Kalau lagu high note, bagi je kat Nike. Siapa minat karaoke mesti suka nyanyi lagu Ku Tak Akan Bersuara dendangan Nike kan?

https://www.youtube.com/watch?v=IOC-GLs9TEw

#9 Judika

Sumber: Aforadio.Com

Judika atau nama sebenarnya Judika Nalon Abadi Sihotang menjadi terkenal sejak menjadi naib juara dalam pertandiagan realiti Indonesian Idol musim ke-2.

#10 Fatin Shidqia Lubis

Fatin adalah juara pertandingan X Factor Indonesia musim pertama. Suara lantangnya yang kaya dengan lenggok enak itu mula memikat hati juri saat menyanyikan lagu Grenade untuk sesi ujibakat.

Sumber: ReverbNation

Baru berusia 20 tahun dan merupakan salah seorang penyanyi hijabi Indonesia yang berjaya menempa nama dalam industri muzik tempatannya.