Pos Malaysia Berhad, penyedia perkhidmatan pos dan bungkusan nasional, melancarkan edisi kedua ‘Program Take Back’, satu inisiatif mesra alam yang menggalakkan rakyat Malaysia mengitar semula bungkusan kurier terpakai.
20 Pejabat Pos Terpilih
Program ini berlangsung dari sekarang hingga 31 Ogos 2025 di 20 pejabat pos terpilih seluruh negara.
Menerusi program ini, pelanggan yang mengumpulkan dan menyerahkan sekurang-kurangnya 20 keping bungkusan kurier terpakai seperti polimailer, pembalut gelembung (minimum saiz 500cm²), dan kotak kadbod akan menerima pelbagai ganjaran eksklusif daripada Pos Malaysia.
Antara pejabat pos terlibat termasuk GPO Kuala Lumpur, Shah Alam, Johor Bahru, Kuching, dan Kota Kinabalu.
Ganjaran yang ditawarkan merangkumi pen buluh, baucar Pos Shop, rantai kunci, pemegang kunci serta beg guna semula.
Usaha Kelestarian Pos Malaysia

Program ini dijalankan dengan kerjasama .Bungkus, jenama tempatan yang memfokuskan kitar semula bahan pembungkusan.
Plastik lembut yang dikumpul akan diolah menjadi aksesori fesyen, manakala kotak kadbod akan dihantar ke pusat kitar semula yang diluluskan.
Inisiatif ini sejajar dengan usaha kelestarian Pos Malaysia, termasuk sasaran mengurangkan 50% pelepasan Karbon Skop 1 dan 2 menjelang 2030, dan menggunakan 80% bahan pembungkusan daripada sumber kitar semula menjelang 2025, sebagai langkah menuju pelepasan sifar bersih pada 2050.
Edisi pertama program pada tahun 2023 telah berjaya mengumpulkan 170kg bungkusan kurier daripada lebih 200 peserta, membuktikan sambutan positif daripada rakyat.
Tahun ini, Pos Malaysia menyeru keluarga, pelanggan e-dagang, perusahaan kecil, dan komuniti tempatan untuk turut serta, menjadikan kitar semula sebahagian daripada gaya hidup.
Memperkukuh Kedudukan Syarikat
Sebagai pelopor kelestarian dalam industri logistik negara, Pos Malaysia kini mengendalikan armada kenderaan elektrik (EV) terbesar di Malaysia, termasuk 1,252 motosikal elektrik dan 264 van elektrik, yang telah menjelajah sejauh 4.4 juta kilometer — bersamaan dengan mengelilingi dunia sebanyak 110 kali.
Selain itu, 17 fasiliti bertenaga solar menyumbang kepada tenaga boleh diperbaharui, manakala penggunaan sistem telematik membantu mengurangkan pelepasan karbon armada.
Pada separuh pertama tahun 2025 sahaja, lebih 18,700kg bahan kitar semula telah berjaya dikumpul melalui pelbagai inisiatif Pos Malaysia.
Langkah-langkah ini memperkukuh kedudukan syarikat sebagai peneraju perubahan dalam sektor logistik menuju masa depan yang lebih hijau.
Untuk maklumat lanjut, layari www.pos.com.my atau ikuti Pos Malaysia di media sosial rasmi.