Suasana sedih menyelubungi keluarga pelakon Yana Samsudin apabila adik lelakinya, Muhammad Fahmi Harith Samsudin telah meninggal dunia dua hari yang lalu dipercayai secara mengejut ketika tidur.

Ustaz Faizal Kongsi Kisah Adik Yana 

Lebih memilukan, adiknya itu baru sahaja bergelar seorang bapa kepada seorang cahaya mata dan pada ketika itu isteri dan anaknya tiada disisi kerana pulang ke kampung untuk berpantang.

Kongsi Yana menerusi sebuah posting susulan di laman Instagram nya, terdapat kisah disebalik pemergian Allahyarham Fahmi daripada Ustaz Faizal Khalid dari Badan Khairat Kematian, Bandar Setia Alam, yang menguruskan jenazah sebelum dibawa ke hospital.

Sebak Jumpa Baju Bayi 

Menurutnya, wajah Allahyarham bersih seperti sedang tidur malah dapat diuruskan dengan baik.Namun begitu, apa yang membuatkan Ustaz Faizal sebak apabila terjumpa nota pesanan dari isteri Allahyarham.

View this post on Instagram

Repost–‎- ‎انّا للہ و انّا الیہ راجعون ‎اللَّهُمَّ اغْفِرْله وَارْحَمْه وَعَافِه وَاعْفُ عَنْه. . Dapat panggilan dari Balai Polis memaklumkan ada kematian di kariah sini. Aku terus bergegas ke tempat kejadian. Cari waris, jumpa @fadzilzahari Dia bagi detail pasal arwah. Umur baru 30. Tak jauh umur dengan aku. . Ini yang Allah sebut dalam Al-Quran surah An-Nahl ayat ke 61 “Maka apabila telah tiba waktunya (yang ditentukan) bagi mereka, tidaklah mereka dapat mengundurkannya barang sesaatpun & tidak (pula) mendahulukannya.” . Arwah meninggal dalam tidur. Sorg2 kat rumah. Isteri tengah dalam pantang kat kampung. Isteri call seharian tak berjawab. Call tempat kerja kata dia tak masuk kerja. Keluarga dah risau. Waris kat sini datang nak check rumah.Tengok2 arwah dah terbaring kat atas katil. Baru2 ni ada juga 1 kes yang kami urus, meninggal macam ni. . Tapi, kes yang ni lain sikit. Suasana nya tu! 😔Tak macam selalu yang kami uruskan sebelum2 ni. . Aku masuk bilik nak tengok keadaan jenazah. Arwah baring atas katil berselimut. Muka bersih mcm tengah tidur. Cuma sendi dah mula mengeras mungkin sebab jenazah dah lebih 12 jam. . Alhamdulillah, jenazah dapat diqiamkan. Kaki dapat diluruskan. Allah Maha Baik! . Masa tengah nak ambil kain batik utk selimutkan arwah tu yang aku perasan nota pesanan dari isteri arwah ni. Allah Allah. Nota dilekatkan di pintu bilik arwah. Menggambarkan betapa risau nya seorg isteri terhadap suami yang sedang berjauhan. 😥 . Aku capai kain batik, bila beralih ke bahagian kepala arwah baru aku perasan, ada sepasang baju baby kat tepi bahu arwah. Dapat tahu yang arwah rupanya baru jadi ayah 37 hari. Allah Allah. 😭 . Tersentak. Hiba. Sayu. Terkunci kata2. . Dgn bantuan jiran2, arwah telah dibawa turun dari apartment & selamat dibawa ke Jabatan Forensik HTAR. Takde yang sukar, semua urusan malam tadi Allah permudahkan. Allah Maha Baik! . Terima kasih semua yg hadir & membantu. Semoga Allah rezekikan kita husnul khotimah. . Aku X pernah kenal pon arwah ni. Tapi aku yakin, arwah merupakan org yang baik sepanjang hayat nya. . Salam takziah buat isteri arwah & keluarga Yana Samsudin. . Ustaz @faizal.khalid_ Badan Khairat Kematian, Bandar Setia Alam

A post shared by Yana Samsudin (@yanasamsudin) on

IKLAN

Tidak cukup dengan itu, ketika dia beralih ke bahagian kepala kelihatan sepasang baju bayi di tepi bahu Allahyarham seolah-olah melepaskan rindu pada anaknya.

“Dapat tahu yang arwah rupanya baru jadi ayah 37 hari. Allah Allah. Tersentak. Hiba. Sayu. Terkunci kata-kata”

Jelasnya lagi, biarpun tidak mengenali Fahmi, namun dia yakin Allahyarham merupakan seorang individu yang cukup baik sama seperti diperakui oleh Yana menerusi postingnya sebelum ini. Al-Fatihah (dibaca).

Like
Love
Haha
Wow
Sad
Angry