Syarikat penerbangan AirAsia menawarkan fleksibiliti tambahan pilihan pampasan bagi semua pelanggan yang telah menempah tiket pada hari Ahad (22/3/2020) atau lebih awal, dengan berlepas pada Isnin (23/3/2020) sehingga 30 April 2020.
Ini dilakukan susulan terhadap wabak virus corona yang berlaku di pelbagai negara yang membuatkan ramai yang terpaksa membatalkan penerbangan.
Tawaran ini tidak terpakai kepada penerbangan domestik di Thailand yang diselenggarakan oleh Thai AirAsia (kod FD) dan penerbangan domestik India oleh AirAsia India (kod I5).
Merujuk kepada kenyataan rasmi mereka menerusi NewsAirAsia.com, pelanggan yang memenuhi keperluan ini boleh memilih pampasan yang lebih fleksibel melalui AirAsia Virtual Allstar (AVA) yang terdapat di support.airasia.com atau airasia.com seperti berikut:
Pertukaran tarikh penerbangan tanpa had:
Tukar tarikh penerbangan anda kepada tarikh baharu untuk laluan yang sama pada atau sebelum 31 Oktober 2020. Pertukaran boleh dilakukan sehingga 48 jam sebelum waktu perlepasan penerbangan asal tanpa had dan tanpa bayaran tambahan tertakluk kepada ketersediaan tempat duduk; ATAU
Akaun Kredit:
Kekalkan nilai tambang tempahan anda ke dalam akaun Ahli AirAsia BIG yang boleh ditebus dalam masa 365 hari kalendar bermula dari tarikh yang dikreditkan untuk perjalanan masa akan datang. Tarikh perjalanan boleh dibuat pada bila-bila masa selagi mengikut penerbangan yang telah dikeluarkan.
Untuk makluman, pilihan ini tidak tersedia untuk penerbangan dengan tarikh berlepas pada 1 Mei, 2020 atau selepas. Tetamu yang terjejas akan dimaklumkan dengan segera melalui alamat emel yang berdaftar dan SMS. Anda boleh rujuk emel tersebut untuk maklumat lanjut.
Para penumpang juga dapat memastikan status penerbangannya melalui airasia.com/flightstatus untuk mendapatkan informasi terkini.
Jangan lupa langgani saluran Instagram, Facebook dan Telegram Murai.MY untuk berita hiburan terkini.