Interpretasi Aidilfitri tahun ini diterjemahkan penuh idealistik oleh pereka fesyen Rico Rinaldi dalam 46 helaian sempena Summeraya 2018.
Tahun 2018 melakar sejarah apabila Rico Rinaldi mengeluarkan koleksi Summeraya dalam skala paling besar untuk Ready-To-Wear, Bespoke dan Pre-Ramadan.
Summeraya 2018 merupakan edisi ketujuh koleksi khas busana Aidilfitri yang dikeluarkan Rico Rinaldi sejak 10 tahun berkecimpung dalam bidang fesyen.
“Summeraya 2018 menghimpunkan semula rekaan popular dan terbaik sepanjang 10 tahun Rico Rinaldi bertapak dalam industri fesyen. Sudah pasti ia meletakkan penanda aras baru dalam rekaan busana Aidilfitri,” kata Rico Rinaldi.
Serentak itu, sebuah pertunjukan fesyen diadakan hari ini (11 April 2018) bertempat di The Oak Hall, Menara OBYU, Damansara Perdana bagi meraikan koleksi ikonik Summeraya 2018.
Signatur Tersendiri
Summeraya 2018 diambil inspirasi daripada nama-nama baik dalam Islam. Terdiri daripada nama serba indah bidadari syurga dan bunga-bunga dalam taman syurga, koleksi Summeraya juga simbolik melambangkan betapa indahnya busana Aidilfitri tahun ini.
Antara nama yang dipilih untuk mewakili setiap rekaan seperti Abeer (harum/wangi), Eshal (bunga syurga), Naurah (bunga), Razita (bunga) dan Rayhan (bau yang harum).
Setiap busana mempunyai karakter masing-masing dan signatur tersendiri.
“Kebanyakan potongan koleksi kali ini lebih ringkas namun menekankan perincian yang unik. Malah, trend semasa iaitu ikatan riben dan sedikit sentuhan couture disuntik dalam beberapa helaian Ready-To-Wear kali ini,” kata Rico.
Baju Melayu Moden
Rico Rinaldi memilih warna pastel dan lembut untuk melatari Summeraya 2018. Manakala, fabrik yang digunakan untuk setiap helaian Summeraya 2018 terdiri daripada sifon, satin bercorak, krep dan kapas linen. Sebanyak 20 rekaan Ready-To-Wear, 12 rekaan Bespoke, 10 rekaan Pre-Ramadan Wanita dan 4 rekaan Pre-Ramadan Lelaki diperkenalkan dalam Summeraya 2018.
Istimewanya kali ini Summeraya 2018 memperkenalkan rekaan baju Melayu moden khas untuk jejaka yang ingin tampil bergaya pada pagi Syawal.
Neelofa Sebagai Face of Summeraya 2018
Rico Rinaldi turut memperkenalkan Neelofa sebagai Face of Summeraya 2018. Pemilihan itu sekali gus menjadikan Rico Rinaldi sebagai pereka fesyen pertama negara yang berjaya menyunting Neelofa untuk menjadi wajah rasmi sebuah jenama fesyen. Neelofa dipilih berdasarkan pencapaian dan kejayaan yang diraih sepanjang lapan tahun bergelar anak seni.
“Bukan hanya popular malah Neelofa berjaya dalam pelbagai lapangan yang diceburi terutama lakonan dan pengacaraan. Sumbangannya kepada negara juga sangat membanggakan. Saya mahu mencari selebriti yang boleh melambangkan koleksi tersendiri, berbeza, unik dan berketerampilan.”
https://www.instagram.com/p/BhcMGjEFHVb/?taken-by=thericorinaldi
Semua rekaan Summeraya 2018 boleh dibeli dengan harga antara RM465-RM595 (Ready-ToWear), RM2,489-RM2,989 (Bespoke) dan RM229-RM339 (Pre-Ramadan). Koleksi Summeraya 2018 boleh didapati di Butik Rico Rinaldi di Plaza Damas dan Bangi Sentral.
Jangan lupa langgani saluran Instagram, Facebook dan Telegram Murai.MY untuk berita hiburan terkini.