Pelbagai kaedah usahawan memperkenal, mempromosi dan memasarkan produk untuk menarik perhatian dan memikat pelanggan mengenai kewujudan jenama mereka.
Dengan lambakan pelbagai jenama dalam pasaran, usahawan perlu lebih kreatif supaya produk mendapat sambutan bagi melonjakkan perniagaan. Media sosial platform popular bagi mengumpul likes atau perkongsian tinggi.
Ada sebahagian usahawan yang mahu melonjakkan identiti diri tanpa mempedulikan cemuhan masyarakat, sehingga merendah dan menjatuhkan martabat diri.
Dasawarsa ini juga kita dapat dilihat perniagaan di Malaysia mengikut trend dan bermusim. Bila sesuatu produk itu mendapat tempat di kalangan pengguna, tidak lama selepas itu pasti muncul produk serupa tetapi menerusi jenama dan syarikat berlainan.
Tidak dinafikan ia persaingan sihat di kalangan peniaga. Namun, sejauh mana perniagaan sesuatu produk itu mampu bertahan dan adakah ia boleh dianggap menutup periuk nasi peniaga lain?
Manakala daripada sudut pencipta asal sesuatu produk, adakah merasakan produknya ditiru?
Untuk berjaya dalam perniagaan, antara salah satu resipi ialah tidak perlu meniru produk ciptaan usahawan lain.
Berbahas soal ini, baru-baru ini usahawan muda yang juga pempengaruh media sosial, Khairul Amin Kamarulzaman, mengambil tindakan undang-undang terhadap individu yang dikenal pasti cuba meniru produk Sambal Nyet.
Beliau yang lebih dikenali sebagai Khairul Aming berkata, kewujudan produk berkenaan telah dikesan sejak beberapa hari lalu, namun memerlukan masa untuk mengumpulkan bukti.
“Kita sedar kewujudan sambal ni sejak beberapa hari lepas. Tapi kita tengah kumpul bukti untuk ambil tindakan undang-undang.
“Kami dah beli sambalnya untuk dijadikan bukti dan jejak siapakah penjual terbabit.
“Sambalnya sangat identical (sama). Kita telah kenal pasti siapakah seller dan hari ni peguam kami dah hantar letter of demand (LOD) di atas Infringement of Intellectual Property Rights and Passing Off,” katanya menerusi hantaran video di Instagram pada Khamis.
Beliau menambah, terdapat lapan tuntutan telah disenaraikan dalam LOD berkenaan, namun tidak mendedahkan lebih lanjut.
“Jika mereka gagal penuhi kesemua tuntutan tersebut kita akan bawa kes ini ke proses undang-undang yang seterusnya,” katanya.
Anak kelahiran Kelantan itu menjelaskan, tanda dagangan Sambal Nyet telah didaftarkan di Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) dan diluluskan pada tarikh 2 November 2021.
Katanya, isu Sambal Nyet ciplak pernah terjadi tiga tahun lepas dan kes terbaharu yang berlaku amat dikesali.
“Saya selalu beri sokongan kepada peniaga kecil tapi berniaga lah dengan cara yang beretika dan berhemah. Jangan aniaya orang ramai macam ni,” katanya.
Jangan lupa langgani saluran Instagram, Facebook dan Telegram Murai.MY untuk berita hiburan terkini.